Hallå där Johan Lindvall…
…hur trivs du i din nya roll som marknads- & försäljningschef på Destination Gotland?
Tack, fantastiskt bra. Otroligt kul att komma in i en ny bransch och få nya medarbetare.
Foto: Destination Gotland
Vad innebär och ingår det i din roll, vad har du mer konkret för arbetsuppgifter?
Övergripande uppdrag är att tillsammans med mitt marknads och säljgäng göra så attraktiv marknadsföring och paketering av ön så att så många som möjligt väljer Gotland som resmål.
Sökte du eller blev du raggad till platsen och varför tror du att det blev just DU!?
Man kan säga att vi visade intresse för varandra. Jag tror att det handlar om flera saker. Dels min bakgrund som journalist, dels min bakgrund som varumärkes/sponsorchef på Svenska Spel som gjorde att jag blev aktuell för rollen. Och att jag har haft en officiell roll på ön under en längre tid.
Vad är dina fördelar för att axla kommande turer på och omkring sjötrafiken, vår landsväg!?
Jag tror att mina nya ögon på en bransch som är i ständig förändring är positivt.
Hur ser du och hur kommer ni på DG tackla den nya uppstickaren Gotlandsbåten under deras första säsong nu 2016!?
Vi sköter vår verksamhet och de sköter sin. Vi kommer att möta efterfrågan med en förbättrad turlista som innebär att vi erbjuder fler turer än någonsin till och från Gotland samt att de turerna är på attraktivare tider och till attraktivare priser.
Har du/ni någon typ av samarbete där erfarna tips kan delas ut eller kommer de få klara sig helt själva!?
Som sagt. De sköter sin verksamhet och vi utvecklar vår verksamhet. Vi skall komma ihåg att de kommer bedriva färjetrafik under en väldigt kort del av året vilket är något helt annat än att driva färjetrafik året runt.
Vad betyder det för fördelar och ser du några nackdelar för den vanliga resenären i denna nya möjlighet för konkurrerande båttrafik?
Möjligheten för Gotland är att det kommer erbjudas fler turer till bra priser till och från ön under 2016.
Vilka nya grepp kommer DG ta för sina passagerares bästa under resan – till exempel så har en bättre fungerande internettrafik efterfrågats – kommer den nu och fritt wifi?
Vi har ju utvecklat portalen dgombord.se så att vi kan erbjuda gratis wifi med större pålitlighet under hela resan. Vi jobbar stenhårt för att förbättra kundupplevelsen under överfarten.
Detta gäller maten, bekvämligheten, miljön i gemensamma utrymmen, wifi med mera. Vi jobbar också hårt på att bokningsupplevelsen skall vara så smidig och lätt som möjligt.
Vilka andra trevliga nyheter kan du avslöja och locka med för trafiken lite mer på helårsbasis?
Vår verksamhet fokuserar ju på hela året och inte bara på högsommarveckorna vilket innebär att vi tittar på hur vi lockar resenärer till ön året runt.
Det handlar om att lyfta fram reseanledningar samt att göra paketlösningar, resa/boende utanför högsäsong. Gotland har enorm potential året runt och det vill vi fortsätta jobba med.
Jorden runt – heter er lockande film med platser på ön som jämförs med andra kända platser runt vår glob – men vilken är din egna favoritplats på ön?
Jag älskar Gnisvärd där vi har sommarställe men också Ekstakusten och Djupvik där jag tillbringade somrarna under min uppväxt. Föräldrar bor kvar så möjligheterna att tillbringa tid där finns kvar.
Och Jorden Runt då – vilket yttre resmål skulle du gärna vilja besöka själv?
Jag skulle vilja utforska Asien, förutom Thailand. Safari i Afrika lockar också.
När du nu inte är på jobbet, har du någon hobby eller fritidssysselsättning du gärna sysslar med då?
Jag spelar gärna golf när tillfälle ges.
Foto: Karin Skifs
Vad är det bästa med att bo och verka på ön?
Närheten, tryggheten samt det fantastiska utbud av sol/bad, kultur, idrott, nöje och restauranger är oslagbart.
Ser du några nackdelar?
På små orter frodas jantelagen vilket jag gärna bidrar till att utrota.
Vad behöver mer göras för att få människor att kunna bosätta sig här permanent?
Att vi samverkar på ön och ger möjlighet till jobb, bostad och barnomsorg. Att vi ger en enad bild av Gotland som oslagbar plats att leva och bo på och att möjligheten att resa till och från ön andas tillgänglighet.
Foto: Glada Gotland
Nu har du en position och kan säkert påverka mycket – men om du hade makt att göra något för alla gotlänningars bästa – vad skulle du se till att göra då?
Se till att det finns jobb för alla. 0% arbetslöshet alltså. Ett yrke är ovärderligt när det handlar om självkänsla och identitet. Att vara en del i ett sammanhang och att vara efterfrågad.
Vad gillar du för musik – och vem lyssnar du helst på, några favoritartister?
Jag är svag för Håkan Hellström. Melissa Horn är en annan favorit.
Vilken är världens bästa låt?
Valborg
Brukar du gå omkring och gnola på nån låt så här i vardagen när du har harmoni och mår riktigt gott?
Min sångröst är sådär och min förmåga att komma ihåg texter är usel. Ingen speciell låt utan det varierar.
När var du på en livekonsert senast och vem såg du då?
Jag var på Ulf Lundell på Wisby Strand. Han spelade i nästan fyra timmar. Bra konsert men för lång och gubben är för bitter.
Vad annat för kulturellt och nöjesfullt deltar du gärna i?
Förutom idrott går jag gärna på konserter och bio. Gärna intressanta föreläsningar eller shower.
Du har ju täta band till din bror Peter som nu går på en tuff tjänst som Regiondirektör på Region Gotland – vilka råd kan du ge honom för att klara alla höga förväntningar?
Omge dig med rätt personer och styr förväntningarna på dig och rollen. Bygg stolthet och förtroende och börja inifrån.
Sist men inte minst – hur kommer du själv klara av och tackla alla förväntningar på dig från oss som reser och från ditt mycket anrika båtbolag?
Jag kommer att klara det bra. Det är en stor ära att representera Rederi AB Gotland och Destination Gotland.
Jag har fantastiska kollegor och en bra chef i Christer Bruzelius och tillsammans kommer vi fortsätta utveckla Destination Gotland och Gotland.
Foto: Destination Gotland
Här kan du komma i kontakt med Johan och ställa eventuella egna frågor samt kolla alla möjligheter med DG till sjöss under 2016!