Hej där Anja Smittsarve…
Foto: Glada Gotland
…precis ny i din roll som chef för Åhléns i Visby, varför blev det just Du!?
Varför just jag? För att jag är just jag 😉 Min energi och drivkraft att vilja framåt tillsammans i ett team tillsammans med mina erfarenheter skulle jag säga.
Vad kommer dina arbetsuppgifter att vara och kommer vi få se dig uppe i butiken eller är det mycket kontorsarbete och personalplanering!?
En bra bas, fundament att stå på krävs jobb bakom kulisserna. Det skall planläggas så jag kan frigöra så mycket tid jag kan till golvet ute bland kunderna. Det är ju där det händer.
Åhléns Visby började ju en gång som Tempo i Hästbacken…
…och flyttade sedan 1970 till nuvarande lokaler saamt läge på Öster – har du några kundminnen från den tidiga Tempotiden!?
Jag har faktiskt inga minnen av Tempotiden, för ung då…
Vilket sortiment möter 2017-års Åhlénskunder och vilka nyheter är på gång och har du och dina medarbetare möjlighet att påverka sortimentet lokalt?
En av sakerna jag verkligen gillar med Åhléns är bredden i sortimentet.
Alla inköp till våra varuhus ligger centralt vilket jag tycker är bra. Vi skapar en upplevelse av att vi känner igen Åhléns vart vi än kommer sen kan vi lägga fokus själva på varuhuset och inte med alla inköp som skall hanteras.
Du var ju i hög grad iblandad i projektet Gotlandsbåten – hur känns det så här med lite distans, vad lärde dig dig av det arbetet?
Arbetet med Gotlandsbåten var en otroligt spännande och utmanande resa. Det visar att vi kan om vi verkligen vill. Snabba beslut, en helt ny bransch för mig. Men åter igen kan man släppa prestigen så finns det ett enormt stöd där ute.
Tror du att någon kommer försöka få konkurrerande trafik igen i framtiden mellan exempelvis Västervik och Nynäshamn till Visby?
Jag tror på konkurrens! Vi alla behöver det, Gotlandstrafiken och framför allt hela Gotland behöver det. Fortfarande min stora fråga? Varför inte släppa prestigen och samarbeta På riktigt. Att se hela Gotland.
Gotland och kanske framförallt Visby har ju idag många ”tunga” kedjor som etablerar sig här på ön – vad är det viktigaste tror du för att få kunderna att trivas när ibland sortimentet är snarlika?
Viktigaste ingrediensen för alla är Kunden! Utan kunden har vi inga företag eller jobb. Vi måste lyfta blicken och se kundens behov för att lyckas.
Att varje dag göra det där ”lilla extra” för just vår kund.
Säsongen är ju trots allt ganska kort för sommarmånaderna – vad tror du vill till i övrigt för att folk inte bara skall besöka vår vackra ö utan även bosätta sig här permanent?
Att få fler människor att bosätta sig här måste fundamentet sitta. Boende, skolor, kunna ta sig till och från ön på ett smidigt sätt och till rätt pris.
Förutom butiks- samt restaurangutbud har vi ju gott om kultur och nöjen här – året om, vad har du på senaste tiden njutit av inom kultur – och nöjesbranschen?
Har inte funnits tid för kultur- och nöjesupplevelser just nu jobb för hela slanten – förutom vår vackra ö i sin helhet.
Några härliga restaurangbesök klämmer jag in i emellanåt
Är du fortfarande med och i Tryfflettes när du själv vill sjunga ut!?
Jag sjunger allt för sällan känner jag men vårt Tryfflettes finns kvar!
Foto: https://www.facebook.com/Tryfflettes/about/
Vad lyssnar du annars gärna på själv i musikväg när någon annan får underhålla dig?
Just är det jobb och barn för hela slanten så musik får bli när jag myser hemma med barnen. Älskar all sorts musik. Musiken påverkar så det är min typ av meditation.
Sist men inte minst – vad kan nu kunderna som vill besöka dig på jobbet hitta för spännande vårnytt mån tro!?
Just nu kör vi en skönhetskampanj med ”starka ögon” våga lyfta fram färgen i dig själv.
Hemavdelningen sprakar av färger. Det ligger vår i luften.
Kunderna kommer få möta Åhléns med ett leende. Det är ett fantastiskt team som arbetar på Åhléns. Redo att ta hand om …dig!
Tack Anja för det välkomnandet – och glad vår!