Bella and Me & mysigt mycket mer med Munter

Anna-Bella Munter om mer i musikens underbara värld – denna gång mycket 60-tals hålligång!! 




När Hur Var… kom musiken  in i ditt liv – vilken var den första låten du sjöng som riktigt ung?

Som barn tog jag ton så fort jag kom in i trapphusetSolandergatan, funkishusens reverb kan förstärka mången sorgsen barnaröst.

Efter att värsta Beatles yran dragit igång så kom ju alla andra band, tillsammans med min bästa vän Gunnel Sandgren gjorde vi djupdykningar inom allt nytt som kom, vi hade båda musiken och sången som intresse vi sjöng  ”You And I”, en Cliff Richard låt och Billy J Kramer ”From A Window”.

Vi var 13-14 år och under promenaden från Hammarby till Nalen Regeringsgatan 74 övade vi stämmor o texter, sakta formades vår plan. Här skulle sjungas i Cabaren.

Här formades Modettes som vi hette innan Bella and Me*.

Vi hade också upptäckt amerikanska Everly Brothers och vi kände genast att där passade vår sköna stämsång in och snart var vi upplockade i pop branschen, vi fick manager och sjöng med popgrupper som Sleepstones med Janne Schaffer & Ted Åström, Beatmen från Rågsved och Annabenox.


Berätta om popduon *Bella and Me… hur träffades ni?  Lite bakgrundsbubbel tack!

Gunnel Sandgren och jag uppväxta i Hammarby, gick i samma skola, jag 1 år äldre. Gunnels bror Lasse Sandgren trummis i The Lee Kings, han hjälpte nog till på sitt sätt genom att spela musik för Gunnel och lyssna på Radio Luxemburg.

Gunnel var duktig gymnast och hade haft en framtid inom elitidrott om hon fortsatt, jag gick hos en konstnär som ville jag skulle gå på konstfack

Gunnel och jag gillade musik och hade hört talas om Nalen och jag tror vi vände ryggen till åt alla förväntningar som andra hade på oss.

Vi började sjunga Everly Brothers och det har också lett till en långvarig kärleksförklaring till varann.

Vi sjunger fortfarande och har inlett ett samarbete med popduon ”Klara & Jag” vi har inspirerat dessa unga kvinnor med vårt sound och 60-tals look. Eventuellt kommer det en dokumentär om detta efter pandemin.

Hur kom det sig att ni kom till England och fick spela in låt där?

Vi tyckte nog att Sverige var lite för litet för oss, vi ville till London, tror vi ganska snart förstod att vi stod en bra chans om vi tog oss dit.

Jag hade vunnit OP-Flickan på Nalen våren 1966 och Gunnel hade just gått ut 9:an och våren 1966 for vi, först semester och sen aupair jobb. På vår lediga tid hängde vi på Denmark Street och George Pub där popeliten hängde.

Vi träffade en kille vars far var manager till Tom Jones, så började det hela, vi jobbade på hotell inne i city samtidigt som vi nästan varje dag var inbokade hos olika publishers,  låtskrivare och skivbolag.

Ett tag skulle vi gå med Troggs manager Larry Page, ni vet fenomenet ”Wild Thing”, vi spelade in Simon and Garfunkels hit ”Silent Night” 1966 med engelska nyheter i bakgrunden och även Janis Ian med sin hit ”Society’s Child” som handlade om rasproblemen.

Vi var i händerna på två managers som inte kom överens och det blev så att vi gick vidare med Mike Bradley, spelade in singeln: ”Whatever Happened To The Seven Day Week”

Foto: https://www.facebook.com/modettes

 Whatever Happened sen… blev det nån ”hit” …eller!?

Det blev en MINDRE hit och var på väg upp på listan, vet du att det är Madeline Bell från Blue Mink som lägger körerna.

På den tiden var det piratstationer som gällde. Vi var i Amsterdam och besökte Radio Caroline och promotade, den låg rätt högt upp och skulle ha klättrat hela vägen om inte alla piratstationer hastigt fick läggas ner.

Vi gjorde Simon Dee Show,  1967 tillsammans med Keith West som hade release på ”Grocer Jack” och Eric Burdon var med och sjöng ”House Of The Rising Sun”.

Vi gjorde Beat Club i Bremen med Vanilla Fudge och The Herd.

Beat Club är en av de största TV-musikprogrammen Europa haft, de flesta stora artister och band har gästat där och programmen har räddats och finns nu utgivna på DVD.

Bunny Lewis fixade arbetstillstånd så vi fick turnera ute i landet på Working Mens Club och bodde på roliga artist-pensionat med dvärgar och jonglörer!

Vi fick se en del, vi var orutinerade men jag tror att vi vann på vår charm, vi hade en akt som bestod av covers från aktuella låtlistan som låg i topp och en akt som var byggd på gamla Al Jolson melodier.

Vem av er åkte hem så duon upplöstes!?

Hösten 1967 och julen närmar sig, vi brukade åka hem under julen men den gången fick jag åka själv, Gunnel hade pojkvän och hade blivit gravid,

Vi fick avbryta karriären med Bella and Me och bryta med manager och skivbolag.


Så här i efterhand så var det synd, då levde man i nuet och reflekterade inte så mycket på det…..

”Que Sera Sera Whatever Will Be Will Be”.

Mitt gudbarn Kristian Russel föddes 1968 och han är bra på att göra 60-tals affischer åt alla artister som ska spela på Gröna Lund, han är också en flitig Gotlandsbesökare.

Jag kom hem till en spännande framtid med Stockholm… här hände mycket.

Club Filips hade stängt och många ställen drevs med DJ som stod för musiken, Bill Öhrström som hjälpte Bengt Arne Wallin och Pierre Fränckel att leta folk till den amerikanska hippie musikalen HÅR


Ja här har Glada Gotland haft glädjen att presentera dig/er i denna härliga håruppsättning

Klicka gärna på fotot och läs om du missat detta


Vad hände i Anna-Bella Munters musikliv sen… samt i nutid !?

Spännande skön Munter-fortsättning under vårenGG!


PSSST: Det blev många fina artister & låtar nämnda av Anna-Bella i detta inslag 😅

För att vi alla skall kunna minnas och hedra/lyssna på dem igen så har GG gjort denna Muntra Munter Special Spellista:

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *