Lustarnas & Lasternas målare
Hieronymus Bosch föddes cirka 1450 som Jeroen van A(e)ken i Nederländerna i ’s-Hertogenbosch död 1516 och idag står han där i staden som staty utanför sin ateljé.
Foto: CINE ESPAÑOL
Hieronymus växte upp i en konstnärsfamilj och gick förmodligen i lära hos sin far, Anthonius van Aken.
Ett trettiotal målningar av Hieronymus Boschs hand är bevarade.
Bland de mest kända är:
- De sju dödssynderna
- Den yttersta domen
- Sankt Antonius frestelser
- Narrskeppet
- Lustarnas trädgård.
Merparten av hans verk såldes under hans livstid till det spanska hovet och dessa finns idag på slott och museer i Spanien och Portugal.
I Spanien gick han under namnet el Bosco (efter spanskans ord för ’skog’).
Hans fantastiska verk har inspirerat många.
Hieronymus koncentrerade sig i sitt måleri mycket på att porträttera ondskan och helvetet, för vilket han använde fantasifulla bilder av demoner, halvmänniskor och maskiner.
Hans stil och figurer har en tydlig särprägel och nämns ofta som en inspirationskälla för många senare målare med drömlikt, fantastiskt och fantasmagoriskt (drömspel) innehåll.
Psykologen och idéhistorikern Carl Gustav Jung har kallat honom
”Det monstruösas mästare… upptäckaren av det omedvetna”
Han intar en särställning i konsthistoriens fantasieggande och fascinerande värld. Vi kan se honom som en övergångsgestalt mellan medeltidens gamla föreställningar och de nya realiteter som börjar tränga sig på.
Men fortfarande är hans värld genomsyrad av medeltida allegorier, ordspråk och en tankevärld som lätt kunde omfattas av hans samtida. Också då han är som mest grotesk med sina fabeldjur och djävlerier.
Bosch står för mystik och mångfald och dionysisk* fantasi
* (livsberusad, hänryckt – efter Dionysos, vinets gud i grekisk mytologi – men ändå torde han har varit en kyrkans fromme tjänare. Filip II (Kung av Spanien) värderade honom ytterst högt.
Bosch rönte som sagt stor uppskattning under sin livstid men onekligen är han också en stimulerande återupptäckt för vår tid.
Lustarnas trädgård
eller
Ljuvligheternas trädgård
Trolig tillkomst mellan åren 1503 – 1504
Triptyken* är målad med olja på ekträ.
*En triptyk (av grek. triptychos ”trefaldig”) är ett konstverk indelat i tre delar. Numera används ordet för tredelade bildkonstverk i allmänhet. – Ursprungligen syftade termen på en altartavla med en mittdel (corpus) och två flyglar som kan stängas som ett skåp.
Gud fader sitter uppe i vänstra hörnet och jorden är på väg att skapas – här är tredje dagen
Sedan 1939 finns verket på Pradomuseet i Madrid.
När de är utfällda (mått: höjd 2,2 meter x bredd 3,89 meter) visar den:
- Vänstra panelen hur Gud presenterar Adam & Eva för varandra.
- Mitt panelen visar ett panorama av nakna människor, underliga djur och frukter!
- Den högra panelen visar helvetets plågor.
Verkets intrikata symbolik har gjort att dess budskap har varit omtvistat genom århundradena
Övrig tips på läsning gjord på Högskolan på Gotland av Jan Nilsson i en fördjupningskurs i konstvetenskap 2006:
Inspirationskälla för många efterföljare bland andra:
”Flora och fauna” är ett konstverk av Tilda Lovell, uppfört år 2010.
Installationen finns i Solursgaraget i Vällingby Centrum i Stockholm
Motiven är hämtade från triptyken Lustarnas trädgård
Det är ett urklipp från den vänstra panelen Paradiset, där det rosa tornet eller fontänen och den tvåbenta hunden återfinns i samma förhållande till varandra.
I musiken:
I dansen:
Som pussel:
Som tavla/poster: