Hallå där Torbjörn Andersson…
...drömde du om att bli lokförare eller stins när du gick i småskolan?
-”Nä, faktiskt inte, ville nog bli pilot, sjuksköterska eller brandman. Men min farfar hade ett hyreshus i Falköping och en av hyresgästerna var pensionerad lokförare. En dag när jag var ca 8 år fick jag alla hans knappar och skyltar som hade suttit i hans lokkläder… Det kan ha gjort en viss påverkan…. Och sedan fick jag ett Märklintåg när jag var barn, finns fortfarande kvar dock ej uppsatt.”
Men nu är det ju det på Gotlandståget, åtminstone på din fritid, hur känns det?
– ”Jätteskoj! Det är sååååå himla positivt att vara med. Allt som vi har lyckats med på de senare åren och verkligen satt sina spår (höhö) på Gotland!”
Hur mycket tid lägger du ner på denna fritidssysselsättning och vad brukar du göra?
– ”Det varierar lite på året, Sommaren är det väldigt mycket och då med vår trafik. Och då är jag nog mest ångloksförare. Resten av året så är det mest underhåll och just nu i dessa tider utbyggnaden till Roma. Sedan är jag då också ansvarig för alla signaler och skyltar utmed banan, signalmästare heter det så fint.”
Vad händer nu på sensommaren och i höst i föreningen?
– ”Nu så drar vi igång med fortsättning av utbyggnaden. Vi är idag ca 300 meter söder om Tule station och tuffar (förlåt ) sakteligen söder ut.”
När kommer det bli möjligt att åka lite längre ända från Hesselby till Roma?
– ”Om inget oförutsett händer så borde det bli till våren/sommaren 2015. Håller tummarna!”
Vilken är den längsta och vackraste tågresa du någonsin gjort, i Sverige och/eller utomlands!?
– ”Har väl inte direkt varit någon storkonsument av tågresor… förutom på Gotland då…Men en gång åkte jag till Duved från Stockholm. Åkte sovvagn och i Stockholm var det ca 10 grader plus när vi startade resan. Vi i kupén tyckte att det var för varmt att sova, så vi stängde av värmen och öppnade fönstret….. Vi vaknade en halvtimme innan Duved av ett klirr… Det var vattenkaraffen som sprack och helt genomfryst. Minus 22 grader visade termometern på Duveds station.”
Är det säkert att färdas med tåg, vi kunde nyss läsa om lokförare som höll för hög hastighet och spårade ur?
– ”Det får man väl tycka att det är, med tanke på alla dessa tågresor som sker dagligen jorden runt och så få olyckor. Och när det gäller säkerhet och Gotlandståget så har vi samma regler och föreskrifter som de stora tjejerna och pojkarna har, exempel SJ. Alla som jobbar i eller runt tågen hos oss måste ”skriva upp” årligen ett säkerhetsprov. Vidare så måste vi läkarundersökas med jämna mellanrum. Medicinskt är det faktiskt strängare att bli lokförare än pilot.”
Vad är tjusningen med gamla ånglok och äldre vagnar?
– ”Hm…svår fråga, en sak är att allt är handgjort. Det finns inte två saker som är identiska utan alla är unika. Och då blir det nästan som att var sak har en själ. Sedan kan jag tycka att det är häftigt att själva ångloket som maskin var färdigkonstruerad runt mitten av artonhundratalet och tuffar ( höhö igen ) fortfarande på som maskin utan några större förändringar.”
Vilket järnvägsord eller ”tågspråk” tycker du är det som klingar eller tutar vackrast?
– ”Perrongtupp! Kanske inte så vackert men sött. Är egentligen ett skällsord för Stins.”
Har du ytterligare några hobbys eller tar det här all din tid?
– ”Förr flög jag radiostyrd helikopter… men detta tar nog faktiskt all ledig fritid. Och det är skönt att kunna ägna sig helhjärtat åt något.”
Till vardags är du ju tekniker på Sveriges Radio Gotland, försöker du smygpåverka lyssnarna att bli frälst på räls?
– ”Om jag gör… Har du inte hört viskningarna som ligger under låtar som säger ”Åk med Gotlandståget!”. Skämt åsido så är det jätteviktigt för mig att skilja på jobbet och fritiden. Så det är faktiskt nästan tvärt om, att nyhetsredaktionen får luska ut nyheter om Gotlandståget från annat håll än mig.”
Musikpaus: Vilka tycker du är världens tre bästa tåglåtar?
– ”Haha! Nördig är jag… ,men inte såååå nördig”
Vilket ställe, förutom då Dalhem och ditt järnvägsspår, har du som favoritplats på ön?
– ”Hoburgen alla kategorier!!! Så vackert och så dramatiskt på samma gång. Tänk att få vakna upp i huset som är mellan fyren och Majstegården en januarimorgon!”
Vad är det bästa med Gotland?
– ”Mitt i smeten men ändå inte. Den stora invasionen av människor på sommaren och lugnet som följer. Och att folk är så trevliga. Många känner många, och att man är intresserade av varandra!”
Vad skulle du vilja ha för resurser att locka hit fler besökare för att bosätta sig här permanent?
– ”Göra Gotland till en autonom stat! Svensk militär får vara här, sjukvård behöver vi nog lite hjälp med också men sedan så skulle vi klara oss. Några hundår med höjd skatt i början för att få systemen att funka men sedan skulle vi kunna bli ett skatteparadis och ett billigt semestermål att åka till.”
Vad gör dig riktigt glad?
– ”Som jag har det nu! Flickvän och hus i Endre. Tåget och ett jätteroligt jobb på radion. Det är få dagar under året som jag inte har skrattat på jobbet. Och kanske det viktigaste : Gemenskap!”
Finns det något som gör dig riktigt arg eller förbaskad?
– ”När man gör skillnad på folk och folk. Det kan vara att man har ”fel” jobb, inte akademiskt utbildad, bor på ”fel” plats, umgås med fel folk osv. Utanförskap helt enkelt.”
Om du själv fick möjlighet att ställa en fråga till ”vem du vill” till vem skulle det vara och hur lyder frågan?
– ”Hej Bill Gates! Visst kan du tänka dig att ge Gotlandståget 90 miljoner kronor ? Så kan vi återuppbygga järnvägen till Burgsvik och Visby.”
Sist men inte minst – går tåget som du kör alltid i tid!?
– ”Alltid! Enligt min klocka i alla fall! Definitionen i tågvärlden för ”Rätt tid” är +/- fem minuter så får vi vänta på någon som ska med så går tåget ändå i rätt tid.”
Glada Gotland tuffar också vidare men här kan du själv växla in på ett trevligt stickspår och träffa fler som gillar tåg – tag plats stäng dörrarna!
PS: Som stort tack till Torbjörn att vi fick rälsa på så pimpar Glada Gotland detta inslag ytterligare med en av världens bästa (?) tåglåtar – låt visslan ljuda!
http://www.youtube.com/watch?v=zjJSK93TmtI