Vilhelm Blomgren…
…hur hanterar du de lovord och den framgång du just nu har i rollen som Claude i musikalen Hair på Göteborgsoperan – nåt personligt firande?
Det är förstås helt underbart roligt och smickrande att bli uppskattad så av kritiker och en del av mig får lite prestationsångest. Men energin jag får av det väger tyngre och jag blir bara inspirerad att bli bättre för varje föreställning jag gör.
Vi har kollektivt, i ensemblen firat våra fina recensioner.
Det blir ju en hel del agerande och sjungande just nu – hur håller du kropp och röst i god kondition?
Jag är ganska slapp på dagarna innan jag börjar jobba. Och det skulle jag väl säga är ganska viktigt. Att vila alltså!
Men annars kör vi alltid en ganska ordentlig uppvärmning med styrketräning och kondition innan varje föreställning.
Rösten pratar jag igång. Det tycker jag alltid har varit den bästa uppvärmningen för stämbanden. Jag har annars en tendens att sjunga slut den om jag ska ”sjunga upp”.
Är det viktigt att äta och dricka rätt så inte rösten rosslar ihop? Kan vi få receptet tack!
Jag skulle säg att en ska äta nåt som en tycker om. Kanske inte för tätt inpå föreställning. Själv föredrar jag lite lättare mat innan jag går ut på scen.
Skulle jag trycka i mig en pizza eller nåt i den stilen precis före skulle det nog hämma mig en smula. Känna mig lite mindre rörlig och tyngre och tröttare.
Om min röst skulle vara trött skulle jag ta lite honung eller möjligtvis en sked olivolja för att smörja upp stämbanden lite. Annars gör jag färska juicer på morgonen. Massa ingefära, spenat, äpple, rödbetor. Sånt som håller en frisk!
Hur många föreställningar blir det till i år samt framöver så de som ännu ej sett kan komma!?
Totalt blir de ca 80 föreställningar fram till den 28 mars 2017.
Kommer du ha ytterligare någon roll på annan scen under denna period eller räcker det så här för tillfället?
Nu njuter jag av att spela Hair och kommer inte göra något mer under denna kontraktsperiod.
Du har ju ett imponerande CV från din start och fram till idag – är det här din optimala drömroll eller suktar du ödmjukt efter något annat ”stort” framöver?
Jag har alltid velat gör Hair någon gång men har kanske sett mig själv som Berger (han som i filmen dansar på borden) men nu är jag otroligt glad över att det är just Claude jag gestaltar. Och jag inser nu att det var en drömroll.
Klart jag suktar efter nya utmaningar och kreativa processer, men jag kan inte på rak arm säga något konkret. Jag avvaktar och ser vad som dyker upp.
Foto: Erik Törner
http://vilhelmblomgren.se/cv.html
Vad säger du till de som vill vara som dig – att agera och sjunga på scen, vad är tricket, hur kommer de framåt?
Först, försök inte vara som någon annan. Det unika och det genuina är alltid intressantare att se på enligt mig i alla fall.
Sen är det jättebra att hitta personer som inspirerar en. Det är många som inspirerar mig. Framför allt personer som skapar eller erbjuder något ”nytt” till branschen.
Nu har du nyligen haft nästan hela släkten i salongen när du spelat, känns det annorlunda då och du lägger i en extra växel eller är du taggad ”som vanligt”!?
Det är alltid roligt att känna besökare i salongen men i vissa fall kan jag känna att jag betraktar mig själv på scenen då.
Till exempel att jag efter att jag har sagt en replik eller gjort en gest kan tänka ”varför betonade jag det ordet, på det sättet?” eller ”vad gör min hand i mitt anksikte just nu? Det här ser skitdumt ut.”.
Det kan hända ibland, men för det mesta är jag ”i” situationen. I just den här rollen är det svårt att inte vara ”i det” eftersom Claude har mycket scentid och det händer honom saker hela tiden. Vilket förstås är en fördel och ett nöje.
Den här håruppsättningen (!) är ju annorlunda från originalet – berätta vad du tycker är intressant och lockande med detta?
Det kan lätt bli ytligt och väldigt mycket hippieklichéer när teatrar spelar Hair och väljer att hålla fast vid tidsepoken 60, 70-tal.
Jag tycker det är smart gjort av regissör Rikard Bergqvist att förlägga föreställningen i vår tid som där vi är en relativt ung ensemble, kan göra trovärdiga antaganden och relatera till varandra och vilka känslor och kval som en en ung person står inför idag.
Som föreställning betraktat så är det mer en konsert med fragmentarisk handling. Jag hade gärna sett att vi hade arbetat mer med hur män och kvinnor framställs på scenen i vår föreställning.
Hair var ju revolutionerande och frispråkig på sin tid men idag krävs att en förstärker och utvecklar dagens problematik.
http://sv.opera.se/forestallningar/hair-2016-2017/
Har det alltid varit musiken som lockat dig – eller vad hade du för drömyrke när du gick i småskolan?
Jag började som speleman på Kulturskolan (vilket jag har stor nytta av idag, då jag faktiskt spelar fiol i Hair på en låt).
Mitt första skådespelarjobb var i Rikard III på Romateatern när jag var 11 år. Den biten har varit med mig länge.
Visst har jag haft en massa idéer om vad jag ska bli när jag var yngre, typ bagare och sälskötare…
…men från gymnasiet och framåt har jag nog känt att jag ska gestalta personer på en scen. Där trivs jag allra bäst och njuter något kolossalt.
När du nu är helt ledig från scenarbetet – vad gör du helst då på din fritid?
Jag ser mycket på film och serier (jag och min flickvän Linda såg precis på Stranger things. Vi var skiträdda men kunde inte sluta titta. Rekommenderar varmt den serien!).
Jag spelar hemskt gärna pingis och badminton och andra sporter. Äta goda grejer är också nåt jag gillar.
Vilken musik lyssnar du gärna på och vilka är dina favoriter då?
Just nu lyssnar jag oerhört mycket på Seinabo Sey. Hon är helt genialisk i sitt komponerande och arrangerande av sin musik.
Stevie Wonder går förstås varmt på LP:n också!
När var du senast på en livekonsert och vem såg du då?
Det var när jag lyssnade på Dear Emily i Visby senast jag var där. Mycket fin konsert.
Hur är det med övrigt kultur- och nöjesutbud, vad blir det gärna då?
Jag tycker att teateråret verkar väldigt roligt och spännande. Göteborgs stadsteaters repertoar har en härlig blandning av klassiker och nya verk som jag ska titta på.
Jag ska definitivt åka söderut till Helsingborg och titta på Det löjliga mörkret med en briljant ensemble. Kinky Boot och If/Then på Malmö opera är två nya musikaler som spelas för första gången i Sverige. Sånt ska alltid uppmuntras.
Jag åker till Karlstad om någon vecka för att se på Les miserables som jag har hört ska vara fantastisk.
Det blir mycket teater och mindre konserter för mig som det verkar.
Avslutningsvis – vilken person har betytt allra mest för dig för att bli och vara den Vilhelm du är i dag?
Det är omöjligt att sätta en person på den posten. Jag skulle hellre säga att alla människor jag mött på något sätt, mer eller mindre, korta samtal, långa relationer, alla har betytt mycket för de har format mig på olika vis till den jag är idag.
Foto: Vilhelm Blomgren
Vinjettfoto: Mats Bäcker