Hallå där Gotland Gratistidning…
…förut Gotlands Annonsblad som har varit etablerade på ön länge, hur många år är ni uppe i nu?
Vi startade tidningen här på Gotland, 2002, vi är alltså inne på årgång 14.
Hur ser ägarbilden ut och vilka produkter finns mer förutom tidningen här på ön?
Jag, Per-Ola Olofsson
är sommargotlänning sedan 1985 och är en av delägarna (50%)
tillsammans med och PederGidlund (50%)
flitig golfspelare på Gotland.
Moderbolaget heter Svenska Civildatalogerna AB och har sitt säte i Kiruna. Företaget utvecklar bland annat mjukvara för grafisk produktion.
När vi startade företaget i början på 90-talet användes inte så mycket datorer i den grafiska branschen så nästan ingen köpte våra tjänster. Därför började vi ge ut egna tidningar.
I dag har vi Gratistidningar på följande orter förutom Gotland: Kiruna, Luleå, Boden, Piteå, Älvsbyn, Haparanda, Kalix och Pajala. Vi ger även ut en tidning i Nordnorge med ett par nummer per år för att locka norrmän över till Sverige.
Med vår utgivning täcker vi i princip samtliga hushåll i Norrbottens län och Gotlands län samt ca 500.000 köpstarka Norrmän i den övre halvan av Norge.
Ni har på senare tid ändrat och har idag mer redaktionell text mot förut varit ett mer renodlat annonsblad – vad är tanken bakom det?
Vi har tagit steget att bli en gratistidning med mer redaktionellt innehåll, därför har vi också bytt namn till Gotland Gratistidning.
Det redaktionella kan skrivas av journalister, privatpersoner, företag och föreningar.
Vi samlar dessa på vår webb www.gotland.gratistidning.com. Vi kallar dem upd8 (uppdate). Många av artiklarna på webben publicerar vi även i tidningen.
Vi har lyssnat på våra läsare som uppskattar små och stora nyheter och alternativa nyheter från sin ort.
I dagstidningarna i dag får inte allt plats. Dagstidningarna gör andra prioriteringar och där har vi en funktion att fylla. Många upplever att man sållar bort det mindre och det som faktiskt är närmare människors vardag till förmån för mer lösnummersäljande saker.
Där vill vi vara med och stärka det lokala och vi blir ett komplement.
Vem lokalt skriver i tidningen idag och är det samma skribenter som gör annonsreportage?
Alla är välkomna att skriva i Gotland Gratistidning så länge man kan skriva och håller sig till etiska regler. Gällande annonsreportage anlitar vi egna eller frilansande skribenter.
Hur upplevs trovärdigheten mellan ett ”vanlig” notis och ett betalt annonsreportage – blir inte läsarna förvillade?
Vi är helt öppna med att vi är till 100 procent finansierade av annonser och utger oss aldrig för att vara några oberoende, granskande journalister. Skriver vi på uppdrag av en annonsör är vi tydliga till våra läsare om att med att det rör sig om redaktionella annonser.
Värre är trovärdigheten för dagstidningar som utger sig vara oberoende trots att huvudintäkten är annonsförsäljning.
Tidningen går i dag ut till alla hushåll – hur många är det?
Drygt 30.000 brevlådor inklusive hushåll, företag och föreningar. Sommartid utökas upplagan även för alla sommarboende.
Har du några siffror på hur många som verkligen läser tidningen?
Företag som köper annonser brukar fråga om en så kallad Räckviddsmätning som till exempel SIFO/Orvesto gör.
Senast vi gjorde en så kallad Räckviddsmätning så hade vi siffror motsvarande dagstidningarna på ön.
Men Räckvidd är inte ett bra begrepp att mäta hur många som verkligen läser en annons. Räckvidden beräknar ”statistiskt” hur många som har möjlighet att läsa den.
Mätningen säger inget om effekten av annonsen. Det vill säga, en annonsör är inte intresserad av ett högt räckviddstal utan vill få en effekt av sin annons, hen vill sälja en vara, ha ”spring i butiken”.
RAM-institutet mäter effekten av marknadsföring och de resultat de fått fram visar att print, det vill säga tryckt media, har den bästa effekten och att allra bäst effekt har den gratis hemburna tidningen, den som kommer hem till alla i brevlådan.
Ett annat mått på vår popularitet är att många som tackar nej till reklam gärna läser vår tidning. Det finns över 12 000 så kallade ”Nej-tack-till-reklam-hushåll” på Gotland.
Vår tidning innehåller samhällsinformation, redaktionellt material och annat som inte klassas som ren reklam. Därför skyddas vår tidning av en grundlag, Tryckfrihetsförordningen. Det innebär att vi får lägga in vår tidning i en brevlåda även om det står ”Nej tack till reklam”.
Självklart vill vi inte tvinga på någon vår tidning, så därför har vi tryckt upp en dekal där det står ”Gratistidning nej-tack” som den som vill kan få av oss. Men vi har nog inte skickat ut så många, om ens 10 dekaler, så jag tolkar det att det beror på att folk uppskattar tidningen.
Vi är viktiga för näringslivet som vill nå sina kunder, Gotlänningar, på ett kostnadseffektivt sätt. Vi har också en lång livslängd! Många läsare sparar sin tidning tills nästa kommer. Vi har en vecka och dagstidningar bara en dag.
Många mindre företag har inte råd att köpa egen direktreklam. Vi är en form av kollektiv marknadsföring med ett lokalt redaktionellt innehåll som skall attrahera alla målgrupper på ön.
Hur ser balansen mellan tryck, distribution, personal- och lokalkostnader kontra annonsinkomster här på Gotland?
Om frågan är om vi är lönsamma eller inte kan jag svara att ja, vi är lönsamma, precis som nog de allra flesta företag är och vill vara.
Vi har inte någon extern finansiering eller bidrag och vi har funnits i snart 15 år på Gotland.
Har ni några andra stöd eller bidrag som finansierar er utgivning eller är det endast genom annonsinkomster?
Vi får inga stöd eller bidrag som till exempel vissa dagstidningar får, det så kallade statliga presstödet.
Tyvärr missbrukas detta stöd ofta eftersom ägarna tar det istället för att det går till att utveckla tidningen. De flesta dagstidningar får i stället skära ner och det rimmar väl inte så bra.
Ni har ju nyligen startat en kundklubb, vad går den ut på och hur väl har den mottagits av annonsörerna samt deras kunder?
Vi vill vara med och stimulera den lokala handeln. Ett problem för många butiksägare i dag är att kunderna handlar mer och mer på nätet. Större kedjor har egna lojalitetsprogram med till exempel kundklubbar, återbäring och så vidare, vilket stimulerar handel i butik.
Men för mindre butiker kan det vara svårt att få tid till att dra igång sådant och man har kanske inte råd, tid och ork att utveckla egna system. Därför har vi utvecklat ett verktyg för att hjälpa lokala näringsidkare att bygga upp en lojal lokal kundkrets där man som kund kan få bonus, riktade erbjudanden och liknande.
Vi kommer även att koppla presentkort till vår kundklubb för att t ex större arbetsgivare/privatpersoner kan köpa presentkort som gåva. Eftersom dessa presentkort bara gäller i lokala butiker så stannar pengarna på ön istället för att gå till webbhandel eller fastlandshandel.
Visst kan detta verktyg bli en konkurrent till oss själva eftersom varje butik kan kommunicera med sina medlemmar via nyhetsbrev, sms eller liknande. Vi hoppas dock att butikerna hela tiden vill ha fler medlemmar och därför förhoppningsvis även bli lojala till oss. Det vill säga ett win-win koncept.
Såg att Gotlands Media, GT & GA startat liknade kundklubb som er – hur känns det tycker du, att ni har kreativa idéer som är värda att ”kopiera”!?
Det är alltid så, så vi är vana 😉
Vårt system är dock mycket bättre och mer flexibelt och framför allt billigare för kunden.
Kommer er hemsida http://gotland.gratistidning.com/ att uppdateras oftare framöver?
Hemsidan kommer att uppdateras flera gånger per dag. Alla som vill skriva upd8 kan själv lägga in sina texter precis som alla som vill lägga in sin egen ”Gratis Radis” plus att varje vecka kan man läsa en färsk Gotland Gratistidning innan den landar i allas brevlådor.
Sist men inte minst – vilka förändringar och nyheter kan läsarna och annonsörerna vänta sig under 2015?
Framför allt kommer Club Gotland att utvecklas ytterligare för att stärka den lokala handeln. Går det bra för Gotlands Näringsliv så går det också bra för oss.
Gotland Gratistidning finns även på Facebook – och här har du några av medarbetarna!