Glada Gotland fortsätter att granska (!) tidningar som kan läsas här på ön – och kanske lite i skuggan av de ”stora” skrikande drakarna så står den där synlig och vill ta upp det osynliga med mera ur gotländsk perspektiv – hur de har lyckats med sitt skuggspel kan du läsa lite om här:
Hallå där Per Wallstedt…
….redaktionschef & marknadsansvarig på Horisont – Gotlands Nyhetsmagasin som nyligen haft ettårskalas, och själv fyllt år, Grattis! Hur firade du/ni detta och nu har Månadsmagasinet kommit ut med 12 nummer sedan starten – är du nöjd med mottagandet av tidningen så här långt!?
Foto: Linda Berglund
Tack och tack. Ett år med Horisont firade jag och min kollega Christer med att åka 40 mil runt Gotland för att leverera nummer 12 av magasinet till alla våra återförsäljare runt ön. Vi hinner med allt från Ica på Fårö till Hoburgshallen i Burgsvik på en dag. Ett trevligt sätt att tillbringa ettårsdagen måste jag säga.
Min egen 38-årsdag blev lugnare. Hemma med familjen helt enkelt.
Jag är mycket nöjd med mottagandet av magasinet, och inte minst är jag obeskrivligt stolt över det jobb som framför allt mina kollegor Emma Fagerberg och Christer Nilsson lägger ner. Vi märker dagligen att vår produkt har varit efterlängtad. Att sedan få ekonomi på det är en annan historia, men sedan dag ett har det pekat åt rätt håll och det gör det fortfarande, även om det är en tuff bransch. Men jag är övertygad om att vår kvalitet kommer att löna sig i slutändan.
Spännande skuggspel! Foto: Emma Fagerberg Horisont
Har det blivit det innehåll som du tänkt dig från början och vilket är det ”avslöjande” som du personligen är mest stolt över att få presentera hittills?
Ja, det har det. Jag tycker att vi lär oss för varje nummer vi gör, men innehållet det första året har varit ungefär som jag hade hoppats. Det jobbet vi gjort som fått överlägset mest uppmärksamhet är så klart om Gotlandsbåten, när Christer Nilsson åkte till Grekland och klev ombord på fartyget.
Jag tycker också det var roligt att vi kunde åka till USA och hälsa på ishockeyspelaren Johan Larsson på plats. Det är det som visar skillnaden mellan oss och de traditionella medierna på ön tycker jag.
Vi har försökt, och kommer fortsätta försöka, att ta oss till de vi skriver om. Just Johan Larsson är ett bra exempel på det måste jag säga.
Hur har de personer som ni nu har granskat reagerat – någon som blivit förbaskad – och vem har blivit extra glad över att ni äntligen speglat något skeende eller händelse?
Ja, det har hänt att några har blivit arga, men det ligger lite sakens natur när man gör den produkten vi gör. Vi har haft personer som sagt upp prenumerationer på grund av att de inte gillat det vi skrivit. Men det är inte så mycket att göra något åt, vi kommer fortsätta att skriva det som vi som redaktion tycker behöver skrivas. Det är vår styrka.
Vilket stort reportage, som kräver extra mycket research, längtar du efter att snart få släppa och komma i tryck?
Här tänker jag nog vara lite tråkig och inte bjuda konkurrenterna på något, jag misstänker att de läser det här. Men vi har i kommande nummer många bra saker på gång, det kan jag lova.
Hur många uppslag kommer in genom läsarna – och vad gör ni för att utöka möjligheterna för anonyma tips?
Det är lite olika. Vi får uppslag från många håll. Mycket är från läsarna, och vi märker att vi får mer och mer tips, det kan jag bara tolka som att vi är trovärdiga och att många känner stort förtroende för oss, något som är ett väldigt gott betyg.
Hur tycker de övriga dagliga tidningarna sköter sig på ön – har de börjat granska mer för att liksom möta upp er?
Tyvärr så sitter inte de gotländska tidningarna på besluten att möta vår konkurrens, de besluten tas i Norrköping för det är där som det bestäms vilka resurser som tidningarna på Gotland har. Men visst, jag hoppas att vår närvaro har fått GA och GT, och även Sveriges Radio att anstränga sig lite mer.
Men man ska komma ihåg att vi har så pass olika former att vi inte alltid kan skriva om samma saker. Vi kan lägga betydligt mer energi och utrymme på de jobb vi gör, det kan inte GA och GT eller helagotland.se för den delen.
Även Gotlands Gratistidning har ju börjat med en typ av redaktionellt innehåll varvat med betalda annonsreportage – kan det vara en modell för ert månadsmagasin också?
Nej, absolut inte. Alla produkter som etablerar sig på en marknad har förtjänat sin plats där, det är inget snack om den saken. Så Gotland Gratistidning fyller en roll, och har så gjort under ett antal år, men den rollen är inte som nyhetsförmedlare.
Att sälja redaktionellt innehåll är under inga omständigheter en väg som Horisont någonsin skulle välja. Det har ingenting med trovärdighet eller journalistik att göra. Det är bara reklam.
Du har ju utökat din roll på tidningen och är förutom ansvarig för det redaktionella innehållet så är du nu även annonssäljare – hur går det ihop med din opartiskhet vid eventuella kommande granskande reportage?
Det är en bra fråga, och det är också på grund av den konflikten som jag inte har skrivit i magasinet sedan jag tog över som marknadsansvarig.
Det är en situation som är svår att hantera och det enklaste är helt enkelt att inte skriva. Sen har det inte funnits tid till det heller om jag ska vara ärlig.
Ansvarig för det redaktionella innehållet har jag däremot aldrig varit. Det är Emma Fagerberg, i egenskap av nyhetschef, och Christer Nilsson, som är chefredaktör, som i slutändan bestämmer vad som ska vara i magasinet och inte. Där har jag väldigt lite att säga till om, och det är bra.
Hur stor är er upplaga idag och hur ser fördelningen ut mellan sålda lösnummer samt fasta prenumeranter?
Vi får ut ungefär 1000 nummer varje månad, och den siffran stiger hela tiden. Nu kommer vi in i en spännande period där de som löste prenumerationer för ett år sedan ska börja förnya sina abonnemang.
Vi hoppas så klart på att så många som möjligt följer med oss på vårt andra år. Det är ju trots allt så att vi finns till för läsarna. Det är inte svårare än så, vill läsarna ha oss kommer vi finnas kvar.
Finns några planer på att utöka er hemsida med än mer tillgång på artiklar till de som föredrar e-läsning före papperet?
Ja och nej. Vi har en vision om att kunna finnas med ett e-alternativ. Men just nu jobbar vi med att hitta resurserna att kunna genomföra det. Vi vill kunna hitta en lösning där vi både kan ta betalt och rent teknisk kunna hindra det från att delas gratis. Det finns ingen tidsplan för det för tillfället, men vi vill göra det helt klart.
Sist men inte minst så har ni ju gått ut med ett erbjudande till de som ännu inte är helårsprenumeranter om att köpa tre abonnerade nummer för 99 kronor – är detta erbjudande aktuellt nu i vår också?
Vårt erbjudande med tre nummer för 99 har varit en succé, det är många som har vågat prova när tröskeln är så pass låg. Nu hoppas vi att vi kan få med många dem som helårsprenumeranter. Planen var att ha erbjudandet april ut, men vi har redan nu bestämt att förlänga det.
http://www.horisontmagasin.se/2015/02/09/tre-nummer-av-horisont-for-99-kronor/